Monday 6 June 2011

.::Dakwah:Satu bebanan?::.

Dakwah?


Adakah satu bebanan atau pun kecintaan?

Kau,kau,kau dan aku..
Bersediakah kita atas tanggungjawab ke atas bahu kita ini?
Tanggungjawab untuk menyeru atas kapasiti seorang hamba dan juga seorang khalifah

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat"Aku hendak menjadikan khalifah di bumi.."[2:30]

Dakwah adalah tanggungjawab fitrah sebagai seorang khalifah
Ia bukanlah satu option untuk dipilih pilih
Aku lapang sekarang,bolehlah aku berdakwah
Aku sibuk,no time for dakwah things.

Bila disebut "dakwah" kepada diri
Owh,janggal nya rasa.
Beratnya rasa.

Bila disebut "wayang" kepada diri
Jom!

Double standard apakah ini.

Ketahuilah,dakwah ini sebuah kegembiraan.
Bila aku dan kau mengajak orang ke arah kebaikan,tenangnya hati
Bila aku dan kau,bersama mengingati Allah,berbuat kebaikan,bahagianya perasaan ini
Bila aku dan kau berjumpa madu'u,terasa ingin dikongsi segala ilmu yang ada
Bila aku dan kau ingin membina,harapannya untuk ridho Allah,dan menjadi perantara turunnya hidayah


"Pabila turunnya hidayah dengan kamu menjadi perantara,ianya adalah lebih baik dari seekor unta merah"[Hadith Nabi S.A.W]

Yakinilah jalan ini
Sebuah jalan yang penuh onak duri
Akan tetapi pasti ada kemanisan di penghujung jalan
Kemanisan yang tiada tolok bandingannya
Ya!Itulah janji Tuhanku,Tuhan kau ,dan Tuhan kita


Jadi..

Mengapa anggap dakwah itu satu bebanan?

No comments:

Post a Comment